گنجور

نسخ خطی - کتب سنگی - کتب نایاب

گنجور

نسخ خطی - کتب سنگی - کتب نایاب

گنجور

در این وبلاگ برآنیم تا برخی از نسخه های خطی و کتابهای چاپ سنگی را معرفی نماییم
دانشجویان و پژوهشگران عزیزی که مایل هستند به منابع معرفی شده دسترسی داشته باشند با نویسنده وبلاگ تماس بگیرند
آیدی تلگرام
@ganjour_h

  • ۰
  • ۰

مینا بازار

تالیف : مبارک الله بن میراسحاق بن محمدباقر متخلص به واضح ملقب با ارادت خان

چاپ: نولکشور 1293

شرح مینا بازار

تالیف: ص‍ه‍ب‍ای‍ی‌ ده‍ل‍وی‌، م‍ول‍وی‌ ام‍ام‌ ب‍خ‍ش‌، ۱۲۷۴ق‌، ش‍ارح‌

معرفی اثر در ادامه مطلب  نثری مصنوع و منشیانه که برای آموزش عملی انشا بکار می‌رفته و در وصف دکان جواهر فروشی ، بزازی ، گلفروش، حلوافروش ، عطر فروش ، میوه‌فروش ، تنباکوفروش ... می‌باشد ، برخی این کتاب را به ظهوری ترشیزی نسبت داده‌اند ولی در زیر آثار ظهوری چنین کتابی یافت نشد ، این کتاب را به نام » زنانه بازار « نیز نامیده‌اند.

مینا بازار نثر مصنوع و منشیانه است که برای آموزش عملی انشاء به کار می رود و در وصف دکان های مختلف مانند جوهری٬ بزازی٬ گل فروشی٬ حلوایی٬ عطاری٬ میوه فروشی٬ تنباکو فروشی٬ تنبوی و سبزی فروشی می باشد. مینا بازار منسوب به ظهوری ترشیزی است ولی بعضی از منابع مؤلف را ارادتخان واضح می دانند.با استناد به مقدمه کتاب شرح و بیان آثار ظهوری اثر عبدالرزاق بن محمد حسینی سورتی موجود در کتابخانه ملی با شماره بازیابی ۱۳۹۱۰-۵ مؤلف این کتاب همان ظهوری است.گویند به مناسبت این که ابراهیم عادل شاه پادشاه بیجار قصد دیدار از مینابازار را داشته است٬ این نثر ساخته شده است. این بازار مخصوص زنان است و در پاکستان تشکیل می شود. صهبانی دهلوی شرحی بر آن نگاشته است.

  • ۹۳/۱۲/۰۱
  • گنجور

ظهوری ترشیزی

مینا بازار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی